Dirigenten

Per 1 december 2016 heeft het Deurnes Mannenkoor haar 4e dirigent gecontracteerd in de persoon van dhr. Jan Berkers (Deurne-St. Jozef 6 januari 1961). Vrij kort nadat Fred Weijers te kennen had gegeven per december 2016 te willen stoppen als dirigent van het DMK, kwam het bestuur bij toeval in contact met dhr. Jan Berkers. Ervaringen werden uitgewisseld en al snel was er een klik waarneembaar. Na wat diepere gesprekken en proefrepetities resulteerde dit in een samenwerking. De nieuwe dirigent is geen onbekende voor een groot aantal zangers van ons koor. Zij hebben als knaapjes samen gezongen in Koorschool Deurne ‘67 bij dhr. Wim Boerenkamp. Na de middelbare school studeerde Jan de vakken schoolmuziek en muziektheorie aan het Brabants conservatorium. Hij bespeelde het orgel in de St. Jozefkerk. Tevens werd hij dirigent van het Nuenens Kamerkoor na er eerst een aantal jaren te hebben gezongen. Ook was hij een tijd lang zanger van de Boxtelse Cantorij o.l.v. Wil Barten, waarvan hij eerder muziekles had genoten. In 1981 werd Jan zanger bij kamerkoor EVE in Eindhoven. Tijdens en kort na zijn studietijd was hij ook nog lid van koren als het Dietsch Vocaal Ensemble, het Eindhovens Kamerkoor en projectkoor Cintilla. Jan heeft een zeer brede muzikale kennis en belangstelling. Van 1988 t/m 2013 was hij dirigent van het Geldrops Mannenkoor. Vanaf 2007 werd hij ook dirigent van het Geldrops kerkkoor. Daarnaast was Jan vanaf 1985 organist van de H.H. Maria en Brigidakerk in Geldrop-Zesgehuchten.

Als 4e dirigent van het Deurnes Mannenkoor zal hij zich volledig richten op het koor en de muziek, de eerder ingeslagen weg van zijn drie voorgangers niet uit het oog verliezend. Samen met de muziekcommissie zal onze nieuwe dirigent een muzikaal pad uitstippelen naar een goede balans van kwaliteit maar zeker ook zangplezier.

Download  de pdf van Dirigent Jan Berkers, 2016 - heden