Beschermheer

Gerard Daandels

Beschermheer Deurnes Mannenkoor

2010 - heden

Johannes Gerardus Maria Daandels, roepnaam Gerard, (geboren 27-04-1946 in Dinther, gemeente Heeswijk-Dinther) is op zaterdag 18 september 2010 in besloten kring benoemd als eerste beschermheer en tweede beschermer van het Deurnes Mannenkoor. Al vrij snel nadat Gerard Daandels tijdens zijn Nieuwjaarsspeech op 1januari 2010 in het CCD Martien van Doorne bekend maakte per 1 november 2010 te willen stoppen als burgemeester van Deurne werd vanuit het bestuur een eerste contact met hem gelegd. Gerard had kenbaar gemaakt om in Deurne te blijven wonen en het bestuur wilde hem de vraag voorleggen of hij zou willen overwegen beschermheer van het Deurnes Mannenkoor te willen worden in de periode na zijn ambtstermijn. De precieze invulling van deze functie zou pas op een later tijdstip aan de orde komen in een gezamenlijk overleg.

Het DMK heeft in de jaren 1977-1990 haar eerste beschermer gekend in de persoon van beschermvrouw mw. dr. Anna Terruwe, psychiater van beroep en woonachtig in Deurne. Nadat mw. Terruwe was overleden in 2004 heeft het koor er bewust voor gekozen te wachten tot een geschikte persoon het pad van het koor zou kruisen. Het was de moeite van het wachten meer dan waard.

Gerard Daandels was en is nog steeds een persoon die zich sterk maakt voor de gemeenschap. Na een onderwijskundige opleiding werd hij op 25 jarige leeftijd directeur van een Mavo in ’s-Hertogenbosch. Dit zijn ongeveer ook de beginjaren geweest van zijn politieke loopbaan. Hij werd al snel raadslid van een lokale partij in zijn geboortedorp Heeswijk-Dinther. Wat volgde was het lijsttrekkerschap van het CDA. Zijn onderwijskundige achtergrond, zijn politieke interesse en vooral het “graag werken met mensen” brachten hem steeds hoger op de maatschappelijke ladder. In 1987 werd hij benoemd tot burgemeester van Liempde. Hij zou hier blijven tot 1992. In dat jaar verruilde hij zijn ambtsketen met die van de gemeente Mill en St.Hubert. Acht jaar later kwam in Deurne een plek vacant als burgemeester omdat dhr. Smeets zijn baan ter beschikking had gesteld. Hier zou Gerard Daandels burgemeester blijven tot 1 november 2010. In zijn laatste weken als burgemeester van Deurne kwamen wij steeds meer tot de ontdekking dat we een goede keuze hadden gemaakt hem te benaderen. Hoe sociaal betrokken Gerard en Paula waren bleek maar weer eens toen ze het jeugdwerk in Deurne een flinke financiële injectie gaven. Alle financiële middelen verkregen tijdens zijn afscheidsreceptie als burgemeester van Deurne schonk hij aan het jeugdwerk. Het was dan ook volkomen terecht dat hij net voor zijn afscheidsreceptie al geridderd was in de orde van Oranje-Nassau door gedeputeerde, en oud Deurnenaar, Ruud van Heugten.

Omdat het gehele verenigingsleven in de gemeente Deurne, en wij als DMK dus ook, Gerard al meerdere malen hadden ontmoeting verschillende omstandigheden, hadden wij een heel goed idee van welk een persoonlijkheid Gerard was. Gerard en echtgenote Paula zijn enorm begaan met alles wat cultuur ademt. Juist deze karaktertrek heeft ons doen besluiten een gok te wagen. En na meerdere malen in overleg te zijn getreden waren wij bijzonder trots te mogen meedelen dat Gerard Daandels onze nieuwe beschermheeris geworden. Juist met zijn kennis van zaken kan hij het koor op vele fronten bij staan als dit aan de orde mag zijn.

We hopen Gerard en Paula nog vele jaren in goede gezondheid in ons midden te mogen hebben.

Download de pdf van Beschermvrouw Anna Teruwe, 1977 - 1990